Vilket samhälle vill du egentligen ha?

Skulle du ha råd att betala 20 000 för att gipsa ditt brutna ben? Eller kunna betala 13 000 kronor per natt för en sjukhusvistelse? Hade du haft råd att betala dina barns universitetsstudier om det hade kostat 300 000 kronor per år?

Hade du valt att bli förälder om du inte fått någon föräldraledighet och förskola kostat 100 000 kronor per år? Skulle du haft möjlighet att betala 35 000 i månaden för en förälder i behov av äldreboende?

Hade du haft råd att betala för allt det här samtidigt som regeringen genom sin politik sett till att dumpa lönerna?
Hade du vågat ställa några krav på högre lön och bättre villkor om regeringen samtidigt hade tagit bort din anställningstrygghet?

Jag vet att de flesta svenskar skulle ha svarat nej på dessa frågor. De som skulle svara ja tillhör den mycket lilla grupp i vårt samhälle som tjänar så pass mycket att de kan strunta i om det finns en generell välfärd.

En minoritet som ser skatter och ett starkt samhälle som något som inkräktar på deras frihet. Exemplen som jag räknade upp här ovanför är verkligheten i dagens USA. Det stora landet i väster är ett av världens mest ojämlika länder. Det är den målbilden som alliansen och Sverigedemokraterna har med sin politik. Deras politik handlar om att gynna den rikaste procenten i samhället och storföretagen. Genom skattesänkningar och privatiseringar vill de stöpa om vårt samhälle till ett som liknar USA. Ett land där storföretag och de allra rikaste kan göra som de vill men där deras frihet går ut över vår frihet. Att göra klassresa i Moderaternas och Sverigedemokraternas Sverige blir i det närmaste omöjligt.

Vårt samhälle är byggt på att vi tillsammans gör det bättre. Alla ska bidra till det gemensamma efter förmåga och får då ta del av välfärden när vi är i behov av den. Det är det samhällskontraktet som byggt vårt samhälle starkt och som gjort att det hållit ihop.
Det är det som valet handlar om. Vilket samhälle vill du ha? Vill du ha frihet för alla eller för ett litet fåtal? Vill du att dina barn och barnbarn ska ha samma möjligheter som du har haft? Ett samhälle som inte dras sönder av klassmotsättningar?

Om du vill bevara det samhälle och den frihet som generationer före oss har byggt upp och kämpat sig till och fortsätta bygga ett värdigt samhälle för framtiden finns bara ett alternativ. Välj socialdemokraterna den 9:e september.

Nils Harnesk S-politiker Luleå