Varför jag röstar i kyrkovalet ”vi styr båten mot rätt mål”

Svenska kyrkan har drygt 5 miljoner medlemmar. Fem miljoner som definierar sig själva som kristna. Den typiska svenska kulturen är kristen men vi har kunnat välkomna många andra kulturer till Sverige. Vi har mycket grundläggande tillsammans med andra kulturer tex att vi inte dödar varandra.

Den kristna kulturen kännetecknas tex av att vi firar olika högtider, vi lär våra barn tacka för maten, säga förlåt om de varit dumma samt förlåta kompisar som ångrat sin dumhet.

Medlem i svenska kyrkan blir man när man döps.

En del av de som ofta deltar i gudstjänstlivet verkar tycka att deras tro är lite förmer än andras. Det är jag väldigt kritisk till. Det viktiga är att man lever som en kristen människa, att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad. Miljoner är vi som hitttar en andlighet i naturen! Finns det något underbarare än att gå ut i skogen en tidig morgon och lyssna till fågelsången, ta en stilla meditativ promenad och insupa skapelsen mirakel? Själv går jag både i kyrkan och skogen men jag tror inte för ett ögonblick att jag har någon frisedel in genom pärleporten.

Sedan ca 4 år är jag kristen socialdemokrat. Jag gick med i partiet och fick omedelbart ta de del av en gemenskap med människor som har samma värderingar som jag själv. Jag blev insläppt i styrelsen för Mjölkudden-Notvikens S-förening trots att jag var en politisk novis. Jag fick gå partiets medlemmsutbildnigar och jag fick vara med och påverka de demokratiska samhälle vi lever i. För vi lever i en demokrati inte en diktatur som det var på Jesu tid. Kyrkan speglar det samhälle vi lever i , ett samhälle där alla kan gå med i olika nomneringsgrupper för att påverka kyrkans roll i samhället. Visst är det fantastiskt!!??

19/9 är det kyrkoval, då får alla de fem miljonerna vara med och bestämma vilka som ska just bestämma i kyrkan. Jag hoppas, tror och vet att många väljer Arbetarpartiet Socialdemokraterna för då får de ett parti som vill spegla det samhälle vi faktiskt lever i.

Vi behöver öppna upp kyrkorummet mycket mer för att göra kyrkan mer tillgänglig för folk som jobbar olika tider, ungdomar som söker gemenskap, människor som vill sjunga eller förkovra sig i bibeln eller handarbeta tillsamman eller bara sitta och umgås med varandra. Mycket av det här finns redan i Luleå domkyrkoförsamling men vi socialdemokrater vill utveckla allt som är bra! Diakonin tex är under utveckling av alla våra duktiga diakoner, Diakonins hus är ett mycket bra exempel, där kan man slinka in och få sig en fika och prata med varandra samtidigt som diakoner finns tillhands. Många människor i utanförskap söker sig dit, jag som har missbruk i familjen har fått stöd vilket jag är tacksam över.

Det finns nomineringsgrupper som går till val på att de är opolitiska, det är för mig en omöjlig ekvation. Visst vill de också leva i en demokrati!? Deras tanke verkar vara att kyrkan måste skyddas mot politik vilket för mig ett tankefel! Alla som går i kyrkan får ju faktiskt rösta i valet 19/9. Om man inte vill ha en politiskt styrd kyrka får man ju ställa in kyrkovalet! Vilka ska då bestämma? Ska vi gå tillbaka i tiden och låta präster och kapitalister bestämma? Nej, stå upp för era demokratiska åsikter och lura inte folk att välja sk.opolitiskt.

Vi socialdemokrater står ärligt upp för våra åsikter med stor respekt för kyrkans viktiga arbete med mission, diakoni, undervisning och Gudstjänst. Kyrkans största skatt är de anställda som med sin profession utför och utvecklar arbetet med att sprida Jesu budskap. Vi politiker är med och ”styr båten mot rätt mål”.