UNDERDOGS – se filmen!

I morgon den 8 februari kl 20 visas Ingela Lekfalks dokumentärfilm Underdogs i SVT 2. Filmen handlar ojämställda villkor inom ishockeyn, milsvida skillnader i lön och ersättningar mellan kvinnor och män inom elitidrott.

Nyligen var det en förhandsvisning i bland annat Luleå. Anders Öberg, regionråd och ordförande Socialdemokraterna i Luleå är en av många som varmt rekommenderar filmen: ”Jag ser fram emot att få se dokumentärfilmen Underdogs av Ingela Lekfalk som följt MSSK – Luleå Hockeys damlag. Den visades på bio nyligen och sänds på SVT den 8 februari. En beskrivning om de olika villkoren för idrottens elitutövare beroende på kön.

När vi på område efter område försöker systematiskt mäta, följa upp och anlysera vad vi kan göra för att jämställdhetsintegrera verksamheter finns det områden där vi kan göra mera för att det ska vara möjlighet att få utöva intressen och aktiviteter på lika villkor.

Det andra jämställdhetspolitiska målet säger att vi ska uppnå ekonomisk jämställdhet. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och villkor i fråga om utbildning och betalt arbete som ger ekonomisk självständighet livet ut. Missa inte en film som kommer att ge anledning till eftertanke och reflektion hur vi fördelar tid och resurser.”

Det händer bra saker, rör om i jämställdhetsgrytan kring filmen Underdogs. Ingela Lekfalk säger så här i ett inlägg på Facebook: ”Så här ser ett pressmeddelande ut som får det att tåras i mina ögon! – Älvsbyhus utmanar sponsorer: ”Ge damerna lika mycket – det gör vi” Älvsbyhus som i dag sponsrar Piteå IF damer skriver nu 3 års avtal med Luleå Hockey/MSSK och ger lika mycket till både damerna och herrarna!
Så grymt bra. Heja media som bevakat denna fråga så att det blivit förändring! Heja företag, heja er! Nu längtar jag efter att offentlig sektor, tv-bolag, publiken också bidrar med att göra skillnad. Heja! Och TACK till alla ni som lyft frågan och alla sponsorer och finansiärer!”