Trygghetsplatser – Socialdemokraterna satsar inom äldreomsorgen i Luleå

Äldreomsorgen i Luleå utvecklas. Kommunen kommer under hösten att göra nya satsningar för att utveckla vården och omsorgen för äldre och de mest svårt sjuka utifrån Äldreplanens intentioner. Nya trygghetsplatser skapas, det medför ett naturligt ökat samarbete mellan Luleå kommun och Region Norrbotten.

Kommunalrådet Niklas Nordström och vice ordförande i socialnämnden Fredrik Hansson presenterade satsningen under tisdagen.

18 trygghetsplatser ska skapas för personer som är utskrivningsklara men inte direkt kan återgå till ordinärt boende efter sjukhusvistelse. Platserna kan även användas till personer som bor hemma men på grund av försämrat hälsotillstånd behöver en trygghetsplats under en längre eller kortare tid.

I samverkan med Region Norrbotten kommer socialförvaltningen även att starta ett hemsjukvårdsteam. Regionen anställer läkare till teamet och socialförvaltningen sjuksköterskor. Teamet ska kunna erbjuda vård i hemmet och på boende för det mest svårt sjuka patienterna och brukarna. Samarbetet startar upp som ett projekt under hösten 2017 inom Örnäset, Mjölkudden och Stadsviken.

– För att göra denna satsning möjlig tillskjuter vi 18 miljoner kronor per år 2018-2019 till socialnämnden, säger kommunalråd Niklas Nordström.
– I och med ett stärkt samarbete med Region Norrbotten får vi en sammanhållen vård och omsorg som blir tryggare och tillgängligare för medborgarna.

– Genom våra trygghetsplatser vill vi ge våra äldre möjlighet till återhämtning och att komma till sitt bästa jag innan man kommer hem efter en sjukhusvistelse, säger Fredrik Hansson, socialnämndens vice ordförande.