Stad och land är ett

Stad och land är ett och skall samverka. Tvåhundra års industrialisering har rubbat globala system som varit i drift i många miljoner år. En lyckad miljöpolitik är en fråga om en omställning till en hållbar ekonomi. Sverige måste arbeta för en grön nyindustrialisering.
Hållbarheten utgår ifrån:
– Ekologisk hållbar utveckling
– Ekonomisk hållbar utveckling
– Socialt och kulturellt hållbar utveckling

Ekologisk hållbar utveckling

Denna utveckling innebär att vi måste arbeta för att lämna över en jord med rent vatten och ren luft för kommande generationer. Vi måste få mat med mindre gifter samt produktionssystem där råvaror används i bättre samklang med jordens villkor. Vi kan redan nu se ett stort problem på landsbygden och det är insektsdöden. Det är en stor påminnelse om att vi måste utforma matproduktion som respekterar livet på jorden till vilket insekterna bidrar i hög utsträckning. Miljön i världen är allvarligt hotad och Sveriges investeringar på området och vår globala utvecklingspolitik är viktigare än någonsin.

Vi kan och bör vara med för att leda miljöarbetet i Sverige och Europa. För överlevnaden om vår landsbygd måste vi värna denna, utöka ekologiska företag och individuell odling samt miljövänlig expansion. I min by Alvik-Långnäs och övriga Sörbyar finns många ekologiska företag och en vilja att utveckla dessa samt våra byar.

Ekonomisk hållbar utveckling

Den globala rovdriften avseende miljön hänger oftast ihop med osäkra förhållanden i arbetslivet för anställda och invånare. EU:s handelspolitik måste förändras för att ge rimliga villkor för de mest utsatta. Som enskilda konsumenter och människor har vi en moralisk skyldighet att ta ansvar genom vårt eget handlande. Den största marknadskraften vi äger är konsumentmakten och den kan vi även använda för påverkan av den ekonomiska hållbara utvecklingen i världen.

När vi talar om det hållbara ekonomiska samhället innebär det att människan måste sättas i centrum. Det innebär krafttag mot arbetslöshet och en god arbetsmiljö. Det innebär stopp för otrygga anställningar, att arbetskraft måste matchas med arbetstillfällen och utbildning för dessa. Vidare innebär det teknisk utveckling som ger oss ekonomisk tillväxt utan att det skapar omänskliga arbetsförhållanden, ett segregerat och ojämlikt samhälle och en förstörd miljö, såväl lokalt som globalt.

Socialt och kulturellt hållbar utveckling

En viktig förutsättning för att inte människor och miljö skall förstöras innebär att vi måste arbeta mot rättvis handel, rättvisa villkor vid upphandling samt att vi kan följa upp etiska regler. Arbetsvillkor, utbildningsmöjligheter samt deras förutsättningar för ett socialt och kulturellt rikt liv skapar och bildar grunden för ett gott liv.

Genom nya impulser och interkulturella möten i den globala världen så förändras vår kultur ständigt. Att lyfta den sociala hållbarheten i ett tydligt jämlikhetsperspektiv i boende och livsmiljöer gör att såväl stad som land kan växa. Bostadsbyggande och expansion bör inte bara ske i städerna utan även på landsbygden. Vår landsbygd skall ges chans att växa och kan växa ur hållbarhetssynpunkt.

En viktig tillväxt som kan göra att också städerna kan växa. Vi behöver ett visionärt miljöarbete som skall vävas in i alla delar av samhällsekonomin. Närproducerad mat med låga utsläpp och lågt svinn skall prioriteras. Vi kan åstadkomma kompostering av matavfall och biomassa till biogasproduktion för att berika jordar och ge nya odlingar.

Eva Hedesand Lundqvist (s), ordförande i Alvik-Långnäs S-förening