Spekulera energipriser och potentiella risker

Under vintern som varit har förmodligen energikostnader och i synnerhet elpriset varit ett samtalsämne på mångas läppar. Att det kommer upp på agendan är riktigt bra för oss som finns inom branschen för då kan man också passa på att upplysa hur energimarknaden fungerar.

Många var de som med eftertryck krävde akuta åtgärder för att Sverige inte skulle tappa konkurrenskraft pga. de tillfälligt höga elpriserna. Det är absolut viktigt med långsiktigt låga, stabila priser och kanske ännu mer med överföringskapacitet och produktion. Fast ett annat bra perspektiv lyftes av Anders Ygeman i samband med att Holmen drog i handbromsen på sin produktion: ”Sverige har Europas lägsta elpriser för företag som Holmen. Företagen kan, precis som privatpersoner, välja mellan rörliga och fasta priser. Ungefär 70% av företagen väljer ett fast elpris, genom olika former av terminsäkringar. De företag som har valt ett rörligt pris har under flera års tid kunnat dra stor fördel av de låga elpriserna, men de kommer också att få betala något mer när efterfrågan är hög.”

Företag kan alltså ”spekulera” i energipriset och det kan såklart bli så att de potentiella riskerna som man då åtar sig realiseras, svårare än så är det inte. Jag ogillar sättet detta användes som slagpåse av förespråkare för drastiska, kostsamma och många gånger osunda åtgärder. Jag har fullt förtroende för att våra ansvariga ministrar tillsammans med goda marknadskrafter kommer hitta lösningar för kommande behov såsom våra energikrävande investeringar här i norr.