Miljonsatsning på skidsporten i Luleå

Nu kommer klara besked från Socialdemokraterna i Luleå. Det blir ett lyft för alla som vill åka rullskidor och inlines på Ormberget i Luleå. Slingan för konstsnö som är 2,5 km asfalteras så säsongen förlängs. Ormbergets fritidsanläggning är populär och vida känd för sina välpreparerade spår, konstsnö, barkbanor och en skidbacke.

”Vi vill utveckla Ormberget till att bli en av landets bästa fritidsanläggningar” säger kommunalrådet Niklas Nordström(S).

Backen är en utmaning inte bara vintertid. Under den snöfria perioden används backen för tuffa träningspass.

”En asfalterad bana för rullskidor kommer komplettera och utveckla Ormberget ännu mer” säger Fritidsnämndens ordförande Inger B Larsson(S).

Möjlighet till försäsongsträning för längdskidor skulle erbjuda många bättre förutsättningar, dessutom eliminera vissa trafikfaror i samband med träning på vägar och cykelbanor. En asfalterad bana kunde också locka åkare från hela länet. Självklart blir barkbanorna kvar.