Samarbete i Luleå

Socialdemokraterna i Luleå tappade sju mandat i kommunvalet men är fortfarande det klart största partiet med stöd från närmare fyra av tio väljare. Ett förtroende som vi vill leva upp till och ta ansvar för. Vi är det största partiet och vi vill vara med och styra Luleå kommun oavsett i vilken form det sker. Vi håller öppet dörrarna för samarbete.

Det så kallade rödgröna blocket med S, V och Mp har tappat sju mandat. Det är ingen vänstersväng som gjorts. Luleåbornas röster väger åt andra hållet. Socialdemokraternas styrelse har beslutat att i dagsläget inte skriva fast oss i överenskommelser med andra partier om hur Luleå ska ledas politiskt. Fler partier har valts in i kommunfullmäktige, hela elva partier kommer finnas med i kommunpolitiken. Socialdemokraternas styrelse träffas söndag 14 oktober samt tisdag 16 oktober.

Det är ett nytt mer splittrat politiskt landskap som växer fram i Sverige, även i Norrbotten och i Luleå. Vi är helt inställda på att samarbeta brett med andra partier för att forma framtidens Luleå. Vi låser oss inte vid någon bestämd konstellation utan söker samarbeten med partier till höger och vänster om oss för att klara ekonomin och utvecklingen för Luleå. Ödmjukt och pragmatiskt utifrån det läge vi har men inte med egen majoritet längre. Då krävs samarbete med de som vill ta ansvar.