Rekordmånga röstade i kyrkovalet

Debattartikel i dagens NSD, Maria Johansson Berg och Yvonne Stålnacke:

Aldrig tidigare har så många deltagit, lagt sin röst som i årets Kyrkoval. En framgång för demokratin men också något av ett bakslag i en del vallokaler. Fortsätt läsa längre ner i texten så ser du vad vi menar.

Vi Socialdemokrater har gjort ett mycket bra val och är rejält taggade att driva de frågor som vi gick till val på. I samtliga Luleås (tre) församlingar ökade vi Socialdemokrater. Luleå domkyrkoförsamling sticker upp rejält med ett valdeltagande som ökade med 60,4 % (från 11,04% till 17,71%). Vi Socialdemokrater fick hela 60,96 % av rösterna! Vi känner oss styrkta och ödmjuka på samma gång.

I Luleå ringlade sig valköerna stundtals långt utanför vallokalen. Kyrkans valorganisation fungerade inte fullt ut, man var dåligt förberedda på att det skulle vara så pass många som bestämt sig att ta sig till vallokalerna för att rösta. Väljare har vittnat om att de varit på väg till sin vallokal inte bara en utan flera gånger och tvingats vända för att återkomma i hopp om kortare köer. Hur många som valt att inte rösta på grund av köer vet vi inte. Själva kärnan i demokratin, att få rösta måste fungera. Det här får aldrig hända igen.

Rekordmånga har röstat på ett politiskt parti i årets Kyrkoval, något som våra motståndare knappast trodde skulle hända, de försökte svartmåla oss som politiskt parti och menade att politiken ska ut ur kyrkan. Bort med politiken var deras budskap! Hur man än vrider och vänder så är nästan allt politik. Väljarna har sagt sitt och efterfrågar mer politik, inte mindre politik!

Socialdemokraterna gick till val på att Svenska kyrkan ska vara en öppen och demokratisk folkkyrka som står upp mot rasism, religionsförtryck och kvinnoprästmotstånd. Alla ska känna sig välkomna och värdefulla i kyrkan, all verksamhet ska ha ett inkluderande perspektiv.

Vi vill att Svenska kyrkan ska vara ett föredöme som arbetsgivare. Svenska kyrkan är en stor arbetsgivare, med många ungdomar som får sin första kontakt med arbetslivet, kanske sin allra första anställning som sommarjobbare. Det ställer krav på en bra arbetsgivarpolitik med god arbetsmiljö, fackligt inflytande och kompetensutveckling för alla.

Vi vill också utveckla kyrkans arbete till stöd för nyanlända. Kyrkan ska vara en tydlig röst för medmänsklighet. Vi socialdemokrater står upp för och verkar för att solidaritet, jämställdhet och jämlikhet ska känneteckna såväl Sverige som Svenska kyrkans verksamhet.

Sveriges i särklass största folkrörelse ska styras och ledas seriöst, det lovar vi.

Tack för förtroendet!

Maria Johansson Berg