Nytt från Miljö- och Byggnadsnämnden

Inför året 2020 har vi i Miljö- och byggnadsnämnden tagit ett beslut att ändra nämndstrukturen. Vi har inte längre något AU (arbetsutskott). Däremot, under barmarksäsongen som är högsäsong för oss, så har vi i stället två nämnder per månad. Det innebär att under högsäsong beslutar vi om bland annat bygglov två tillfällen per månad, mot tidigare ett tillfälle per månad. Undantaget Juli månad, så personalen får ut semester.

Detta gör vi för att ge en ökad service till våra medborgare och byggaktörer. Vi får ett bättre och effektivare ärendeflöde och också en bättre arbetssituation och arbetsmiljö för våran personal, som jobbar för högtryck under högsäsongen.
Tänker du söka bygglov, eller känner någon som tänker söka, så uppmanar vi att söka bygglov i god tid. Vänta inte tills sommaren närmar sig när trycket ökar.

Bygglovsansökningarna håller en fortsatt hög takt och på Kronan tar byggandet av flerbostadshus fart ordentligt. Dalbo är nästa område som står på tur för bostadsetableringar. Det vittnar om en fortsatt tillväxt.
Vi har en anställd VA-rådgivare, som är en värdefull kompetens, inte minst när det gäller rådgivning vid inventering av enskilda avlopp. Det är en bra service till våra medborgare och sker i samverkan med 4-kantskommunerna.

Från 1 januari 2020 har vi inrättat en tjänst som Stadsarkitekt, vilket vi inte haft under några år. Johan Eriksson har fått tjänsten och han har många goda ambitioner med utvecklingen av vår kommun.
Vi har en fortsatt bra tillväxt framför oss med bättre förutsättningar att kunna hantera lovansökningarna. En nytillsatt Stadsarkitekt som bidrar med sitt kunnande för en bra utveckling av hela kommunen. Det bådar gott för framtiden.

Maritha Meetz
ordf. Miljö och byggnadsnämnden