Ny högstadieby planeras i centrala Luleå

Socialdemokraterna i Luleå lanserar nu ett förslag om en högstadieby, likt den redan existerande gymnasiebyn, i centrala Luleå. Kraven på att skolan ska hålla hög utbildningskvalitet och garantera att fler elever klarar sin utbildning gör att vi måste tänka om i Luleå.

– Luleå har högre resultat i grundskolan än snittet i riket. Det är bra men ingen garanti för framtiden. Ska vi kunna ge våra unga Luleåbor den allra bästa utbildningen krävs ny organisation och nya arbetssätt som säkerställer att Luleå fortsatt kan ligga i nationell framkant. En högstadieby kan erbjuda en mängd inriktningar exempelvis internationalisering, olika idrotter, matematik, kultur där dans och musik sker i samarbete med Kulturskolan säger Niklas Nordström, kommunstyrelsensordförande.

– Det vi lärt oss av gymnasiebyn är att den gett Luleå bättre skolresultat. Där finns inte bara lärare, utan också andra viktiga personalresurser som en modern skola behöver. En högstadieby ska vara en lärmiljö i framkant. Genom att samla fler elever och lärare i en modern lärmiljö med digitala verktyg kan vi bidra till att eleverna når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. En skola som signalerar framtidstro och hopp, säger Emma Engelmark, ordförande Barn- och utbildningsnämnden.

– Den nya högstadiebyn kommer samla ca tusen elever och erbjuda attraktiva tjänster där eleverna får tillgång till behöriga och legitimerade lärare. En elevhälsa med kuratorer, skolsköterskor och skolpsykologer alla dagar i veckan. En trivsam och trygg skola med en mångfald av elever, säger Fredrik Bruhn, vice ordförande BUN.