Nu är tiden inne för grön omställning

Järn- och stålindustrin är en industri som släpper ut mycket växthusgaser då en stor del av energin som förbrukas kommer från kol och koks. Industrin står för 7 % av världens koldioxidutsläpp.

Nu är tiden för en grön omställning av denna industri här. Den idé som Hybrit tagit fram är att vätgas tillverkas av grön el och vätgasen ska ersätta kol och koks i processen att omvandla järnmalm till järnsvamp och stål, tillverkningen sker då utan utsläpp av växthusgaser.

Utvecklingen går nu i rasande tempo, Hybrit har nu i sin pilotanläggning på Svartön börjat tillverka järnsvamp utan kol, om än i liten skala. LKAB planerar att vidareutveckla sin produktion från att idag leverera järnpellets till att leverera kolfri järnsvamp.
Nyligen presenterade H2 Green Steel sina planer på att tillverka järnsvamp och miljövänligt stål i stor skala. Luleå och Boden arbetar nu intensivt för att möjliggöra denna enorma investering.

Just nu leder Luleå och Norrbotten världens gröna omställning inom järn och ståltillverkning. Utvecklingen sker hos oss för att vi närhet till järnmalmen och vi har en fungerande infrastruktur med malmbanan och hamn. Vi har en stor kompetens inom järn och stål. Slutligen har vi överskott på grön el, från vattenkraft och vindkraft, som ska användas till att tillverka vätgas.

Det är en spännande tid att vara kommunalråd i. Jag tror att den enskilt viktigaste klimatinsats vi i Luleå kan göra att hjälpa vår industri att lämna kol och utsläpp av växthusgaser och gå in i en grön industri-era.

Carina Sammeli

Kommunalråd Luleå