Nu är det årsmötestider!

Februari och mars är årsmötestider i föreningslivet. Årsmötet är föreningens högsta beslutande nivå och då vi får prova om demokratins idé verkligen fungerar.
Årsmötet har till uppgift att styrelsen får lämna en verksamhetsberättelse för att beskriva föreningens verksamhet samt beskriva framgångar, lärdomar och utmaningar.

Här finns den ekonomiska berättelsen, revisionsberättelsen där revisorerna som ombuden på förra årsmötet utsåg och nu har tittat närmare på styrelsens arbete. Deras beslut och om de använt föreningens pengar på bästa sätt och om de kan föreslå årsmötet att bevilja styrelsens ansvarsfrihet för deras arbete.
Årsmötet är en möjlighet att lyfta förslag från styrelsen och för medlemmarna att skriva en motion som kan vara en angelägen fråga som just du som medlem brinner för.

Vid årsmötet väljer mötet ny styrelse. En styrelse som ska kunna representera föreningens medlemmar. Det är personer som har medlemmarnas förtroende som förstår att det är ett uppdrag som kommer ta tid av din fritid och kanske familjens tid. Men du som får förtroendet kommer med största sannolikhet få vara med om många nya möten, spännande samtal, nya utmaningar att hantera. Men en möjlighet att lägga till fler erfarenheter på ditt CV.

Den svenska folkbildningen och folkrörelserna har och spelar idag en stor roll för demokratin. Vill därför tipsa om en artikel i The New York Times som hänvisar till en undersökning där de studerat den nordiska folkbildningen och hur den påverkat demokratin.

Säkert frågar sig många i dessa tider med det nya coronaviruset, Covid-19 och om vi ska träffas för årsmöten. Självklart tycker jag det finns all anledning att vara försiktiga med större möten evenemang och vi ska på folkhälsomyndighetens rekommendationer och råd på största alvar. Vi har alla ett ansar för vår egen och andras hälsa så tänk till om du tillhör en riskgrupp (äldre, andra sjukdomar som gör att du har ett försvagat immunförsvar) eller att du inte känner dig frisk själv. Då ska du självklart stanna hemma. Följ rådet om att tvätta händerna!

Jag tror vi kommer se många fler kreativa distans och webblösningar på möten och träffar under de närmaste tiden. Erfarenheter och arbetssätt som gör att vi ser att det finns många fler sätt att stärka demokratin och människors delaktighet.
Varmt välkommen på kommande årsmöte, avsett mötesform!

Anders Öberg

Ordförande Socialdemokraterna Luleå