Norrbotten tappar fart

Det finns en stor risk för att Norrbotten och Luleå tappar tempot och förlorar kompetens när Region Norrbotten nu gör tvärnit på alla områden. Där allt synas och prövas.
Utifrån mitt uppdrag som ordförande för Socialdemokraterna i Luleå ser jag värdet av kvalificerade jobb som möjliggör befolkningstillväxt i Luleå och Norrbotten. Säkrar långsiktigt förutsättningar att hitta medarbetare till sjukvården, erbjuda kvalificerade jobb för studenter som efter slutförda studier vid Luleå tekniska universitet.

Vi har nu i början av hösten kunnat ta del av den första konsultrapporten som handlade om chefer, styrning och administrationen. Nu kommer den andra konsultrapporten som sätter fokus på sjukvårdens organisation och uppgifter.
Ytterst oklart vad rapporterna sjukvårdspartiets beställt kommer att lägga för skarpa förslag, men vi har redan sett en tydlig utveckling att antalet medarbetare minskar, 700 miljoner ska sparas och ytterligare personalminskningar ska genomföras. Det kommer få konsekvenser är utom all tvivel.

Från Socialdemokraterna har vårt fokus varit att få Sjukvården i Norrbotten att utveckla nya metoder, säkra kvalitén och vara en god arbetsgivare för att klara det långsiktiga kompetensbehovet.

Sedan augusti 2019 har det varit anställningsstopp, alla vikariat och anställningar har prövats av hösta ledningen. Redan nu ser vi att personer väljer att avsluta sin anställning och söker sig till nya arbetsgivare, vissa flyttar även från länet. Det är många gånger en förlust för sjukvården och för Norrbotten i såväl kompetens som skatteintäkter.

Region Norrbotten blir en mer osäker och otrygg arbetsgivare. Det kommer bli svårare att kunna erbjuda spännande tjänster i Norrbotten och Luleå. Arbeten som möjliggöra för par att söka sig till Norrbotten. Det finns en stor risk att vi inte får tillgång till den bästa kompetensen, när det inte finns jobb för båda i ett förhållande, utifrån utbildning, kunskap och erfarenheter.
Det finns en tydlig kollision och brist på analys utifrån Region Norrbottens uppgifter att säkra länets utveckling utifrån det regionala utvecklingsansvaret och uppdraget att ge en sjukvård som ger Norrbottningar den bästa vården. Det räcker inte med att säga att vi ska satsa utan att verkligen göra det.

Jag har inte sagt att det är enkelt att ta ansvar, med det kräver mod och insikt att sjukvården, näringslivet och kulturen behövs. Frågan man kan ställa sig är, Vem är till för vem? Svaret är enkelt, det behövs både sjukvård och regional utveckling för att vi ska vara en spännande region där vi får jobba, leva och älska.

Anders Öberg
Ordförande för socialdemokraterna i Luleå