Niklas Nordströms krönika om Lulebos starka ekonomi och offensiva satsningar

När Yvonne Stålnacke och jag gick in i rollen som kommunalråd var det uppenbart att vi skulle lägga mycket tid och energi på att få fart på bostadsbyggandet. Det var även det Socialdemokraterna gick till val på i Luleå.

Skälet var rätt uppenbart. Bostadsbristen skapade problem såväl för individer som företag. Finns det inte bostäder i tillräcklig omfattning blir det svårt att bo i Luleå. Och företagen får svårt att rekrytera om det är problem att hitta en bostad.

Till en början möttes vi av ett kompakt motstånd i kontakten med fastighetsaktörer i Stockholm. De var helt avvisande till att förvärva och bygga hyreslägenheter norr om Uppsala. Efter hårt och målmedvetet arbete lyckades vi från Luleås sida vända den bilden och tonläget blev mer positivt.

För att sen gå i mål och verkligen få dessa företag att vilja investera och bygga i Luleå sålde vi en del av Lulebos bestånd. Men vi gjorde det på ett smart sätt som inte gjorts förut i Sverige.

Vi ställde motkrav på att de som köper också ska bygga nya lägenheter och ta socialt ansvar för de hushåll som själva inte klarar av att skaffa en bostad. Det lyckades vi med och såväl Rikshem och Heimstaden har etablerat sig och ska vardera bygga ca 600 lägenheter närmsta åren.

För de lägenheter som Lulebo sålde och de kommunala fastigheterna fick vi väldigt bra betalt. Tack vare att vi fått så bra betalt kan vi nu fortsätta den offensiva planen att investera för att utveckla Luleå.

Det går bra för Luleå, men vi har växtvärk. Då är det skönt att vi kan låna väsentligt mindre än vi annars skulle gjort. Kommande generationer slipper bära en skuldbörda. Vi tar ansvar här och nu istället för att skjuta problemen framför oss.

Självklart tillhör de vinster som uppstått alla medborgare i Luleå. Inte bara de som bor på de äldreboenden som sålts eller i Lulebos lägenheter idag. För vinsterna som investeras kan vi göra nytta för Luleå idag och för framtiden.

Att som Hyresgästföreningen gör tala om plundring av Lulebo är att på ett mycket vårdslöst sätt skrämma folk och sprida direkta felaktigheter. Lulebo kommer ha 1,3 miljarder kvar i eget kapital. Långt mer än bolaget någonsin haft och Lulebo klarar alla sina åtaganden för att renovera gamla och bygga nya lägenheter. Se bara på den extrainsatta och riktade renovering som gjorts och planeras 2017 för 250 miljoner.

Det skulle dessutom vara oerhört dålig ekonomisk hushållning med Luleåbornas pengar att låta dessa pengar ligga kvar passivt med dålig bankförräntning.

Jag är oerhört nöjd med den utveckling vi ser i Luleå. Bostadsbyggandet har tagit fart på ett sätt som ingen vågade tro för några år sedan, Lulebos ekonomi är starkare än någonsin och kommunen kan investera för framtiden utan att behöva låna och skjuta över skulden till kommande generationer.”