Luleå(S) Julkalender 24 december 2018

Socialdemokraterna i Luleå önskar alla

medlemmar och sympatisörer en riktigt God Jul!

Om frihet, jämlikhet och solidaritet

För oss socialdemokrater betyder frihet att friheten enbart är möjlig genom jämlikhet. Skillnader i makt mellan människor innebär skillnader i frihet. Målet är att utjämna dessa maktskillnader och på så sätt öka friheten i samhället.

Jämlikhet är inte detsamma som att allt ska vara lika. Tvärtom – jämlikhet är förutsättningen för verklig mångfald eftersom den ger människor möjlighet att följa sin egen fria vilja. När vi kan välja fritt utvecklas vi olika.

Omtanken om andra, visa hänsyn, att själv göra sitt bästa och ömsesidigt beroende mellan människor är solidaritetens kärna. Att solidariskt ställa upp för varandra bygger på övertygelsen om att alla gör så gott de kan och bidrar efter förmåga. Solidaritetens kraft ökar friheten i samhället.

Vår gemensamma välfärdsmodell är en del av det som gör Sverige så bra. Vi ställer krav på varandra och hjälps åt och utvecklar vår gemensamma samhällsmodell. När välfärden fungerar och omfattar alla vågar vi göra mer; byta jobb, starta företag, bilda familj, flytta eller börja studera. Det tjänar vi alla på.

När välfärden omfattar alla kan den enskilda människans frihet växa. Då kan alla få chansen att förverkliga sina livsdrömmar, grunden för socialdemokratisk politik. Därför prioriterar vi investeringar i det gemensamma i utbildning, välfärd, infrastruktur och bostäder framför fler skattesänkningar.

Det är därför vi är socialdemokrater och tror på frihet, jämlikhet och solidaritet.

God Jul!

Vill du följa med på resan, påverka och förändra? Här kan du bli medlem i Socialdemokraterna: https://www.socialdemokraterna.se/bli-medlem/