Luleå(S) Julkalender 19 dec 2019

Minska klimatavtryck som måltiderna efterlämnar
Det är ett stort intresse för skolmåltider i Luleå kommun och det välkomnar jag med öppna armar. Så fantastiskt att medborgare i vår kommun värnar om elevernas skolmåltider. Eftersom lunchen på skolan motsvara ca 30% av dagens näringsintag så är den väldigt viktig. Det finna många delar i detta med måltider som fångar mig som socialdemokrat.

Inte minst att den mat som serveras är svensk, ekologisk, närodlad och vegetarisk i så stora delar som det är möjligt. Det ska även finnas en medvetenhet kring att minska de klimatavtryck som måltiderna efterlämnar. Det sistnämnda är ett tillägg i det vi vill att förvaltningen tar hänsyn till när de planerar och upphandlar den mat som serveras framöver. Inte ett lätt men ack så viktigt uppdrag för vår framtid.

Det som jag ser som den största angelägenheten kring detta med måltider är jämlikhet. Vi vet att för en del barn är skolmåltiderna det enda de får att äta. Att skollunchen ska räcka till dagen efter. Att skollunchen på måndag kan vara den enda riktiga måltid sedan fredagens skollunch. Med detta i åtanke så har skolmåltiderna en avsevärd roll. Rätt näring krävs för att tillgodogöra sig kunskap, vilket är skolans primära uppgift. Kan vi då erbjuda bra måltider och laga tillräckligt med god, näringsriktig och varierad mat så är jag övertygad om att det gör skillnad. I dagsläget ska vi även se till att skydda avgiftsfria luncher på gymnasiet. Det har varit praxis tills nu när vissa kommuner ska införa avgifter på grund av att SD styr kommunen. Helt otänkbart och ojämlikt för oss Socialdemokrater i Luleå.

Emma Engelmark