Luleå(S) Julkalender 12 december 2018

Ett jämställt Luleå
Om antalet Luleåbor ska bli fler i en kommun med tillväxt behöver Luleå bli mer attraktivt för kvinnor och bli bättre på att möta unga kvinnors förväntningar och krav på en stad att leva och bo i. Luleå är en av landets främsta kommuner när det gäller trygghet och jämställdhet enligt SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. Politik har betydelse. Vi ser ett ökat engagemang kring att vi tillsammans, företagare, kommun och invånare ska bredda arbetsmarknaden för en mer attraktiv stad att leva i oavsett vem du är.

Socialdemokraterna i Luleå har under en lång tid arbetat aktivt för ökad jämställdhet med bland annat rejäla satsningar på kvinnojouren och tjejjouren. I bred samverkan ska vi arbeta förebyggande, sätta stopp för alla former av könsrelaterat våld, sexuella övergrepp och trakasserier. Alla ska känna sig trygga med att vistas i offentliga miljöer. Kampen för ett jämställt Luleå fortsätter!