Luleåborna ger oss bra betyg för utbudet av fritid, idrott och kultur!

SCB:s medborgarundersökning 2019 rörande Luleå Kommun presenterades nyligen. Även om vi klart har en hel del områden att förbättra så fanns det också en hel del områden som gjorde oss politiker i Kultur-och fritidsnämnden riktigt glada. Inom områdena fritid, idrotts-och motionsanläggningar och kultur är Luleåborna mer nöjda än snittet i andra kommuner. Det är också områden som de vill att vi bevarar, eller helst utvecklar!

För oss kommer inte det som en överraskning. Vi vet att våra politikområden engagerar och är stolta över att få arbeta med frågor som vi vet har stor betydelse för Luleåbor och framtida Luleåbor. Däremot ser vi en populistisk debatt med allt högre tonläge även i Luleå där debattörer och politiker ifrågasätter våra satsningar inom dessa områden. Centerpartiet, Sjukvårdspartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna föreslog neddragningar till Kultur-och Fritidsnämnden i sin budget även utanför de effektiviseringar som Kommunfullmäktige redan beslutat om. Likaså Sverigedemokraterna ifrågasätter alla politikområden som inte är lagstadgade, allra mest våra satsningar på kultur och fritid. Samtliga partier gömmer sig bakom argumenten om elit kontra spets som helt enkelt inte stämmer. Det tyder på ett ointresse för det arbete föreningar och eldsjälar gör för vår kommun.

Om Luleå och Norrbotten ska klara de demografiska utmaningar vi står inför behöver vi växa. Vi kommer inte att kunna utveckla vår fantastiska kommun och vårt vackra län om vi inte lockar hit fler från andra delar av landet. Det är inte det viktigaste skälet till att satsa på kultur och fritid, men det förklarar väldigt väl varför populistiska besparingar är enkla på kort sikt, men ger ungefär samma resultat som att kissa på sig.

Luleåborna har en härlig vårvinter att se fram emot. Redan på söndag invigs den nya gymnastikhallen på Arcusområdet. Den kommer att skapa bättre förutsättningar för artistisk gymnastik, truppgymnastik och cheerleading. Lulegymnasterna gläds åt hallen och ser fram emot att kunna korta köerna till sin verksamhet. I dagsläget står över 1000 barn i kö för att få ta del av deras verksamhet!

Melodifestivalen gästar Luleå med deltävling nummer tre den 15 februari. Förutom deltävlingen bjuds även på en välkomstfest dagtid med fri entré och särskilt fokus på spännande aktiviteter riktat till barn!

KPN Grand Prix går av stapeln 20-23 februari på vår unika isbana i Luleå! Det är inte bara ett evenemang som uppskattas av holländare utan har också blivit en ekonomiskt god affär för Luleå och en riktig folkfest! Jag är stolt och glad över att tävlingen fortsätter i ytterligare tre år.

Sist men inte minst ser vi fram emot SM-veckan 25-31 mars där både Luleå och Boden är värdar. Med SM-mössan får vi ta del av både kulturupplevelser såväl som idrotter som isracing, styrkelyft och skicross. Ett evenemang som genererar många besökare till Luleå och Boden.

Raderna jag tilldelats för att uppdatera er om allt som händer är för få. Men vi får aldrig låta populismen ta över agendan när det kommer till kultur och fritid. Jag är stolt över att få vara med och utveckla Luleå tillsammans med alla föreningar och eldsjälar. Detta gör det möjligt med spännande idéer vi ska fortsätta att ta tillvara på även i framtiden

Emmeli Nybom
ordförande kultur- och fritidsnämnden