Luleå (S) Julkalender 9 dec 2019

Trygghetsboende Råneå
Vi fortsätter vårt byggande för den äldre generationen. Det innebär Trygghetsboenden på flera bostadsområden i Luleå. De senaste är på Bergnäset och i Råneå.
I centrala Råneå blir 23 lägenheter inflyttningsklara vid årsskiftet. Lägenheterna, ettor och tvåor är väldisponerade och utrustade med diskmaskin och kombitvättmaskin (tvättmaskin och torktumlare i samma maskin). Alla lägenheter har en rymlig balkong eller en egen uteplats om lägenheten är i markplanet. Närheten till Råneälven och centrum ger ett attraktivt läge.
En trivselvärd är knuten till boendet med syfte att främja sociala kontakter mellan hyresgästerna och bidra till ett trivsamt boende. Trivselvärden hjälper hyresgästerna att anordna aktiviteter utifrån deras önskemål. I entréplan finns en lokal för samvaro för alla boende i huset.
I ett Trygghetsboende ska lägenheterna vara anpassade för rullstolsburna, vilket innebär att det inte får finnas hinder som nivåskillnader, trappsteg och höga trösklar. Belysningen skall vara förstärkt i hall, kök och badrum. Utemiljön skall vara trygg och säker, det skall finnas sittplatser, bra belysning och halkfria gångvägar.