Luleå (S) Julkalender 24 dec 2019

JULEN EN TID FÖR OMTANKE OCH GEMENSKAP

Julen är en tid av väntan, en tid för omtanke om sina nära och kära. Julens budskap handlar för mig i grunden om solidaritet och demokrati. Från tomhet till mening, från ensamhet till gemenskap. Det handlar att ge möjlighet till delaktighet och att kunna använda sin röst i det allmänna valet och i vardagssamtalet. I år är det 100 år sedan vi fick allmän och lika rösträtt för kvinnor och män i Sverige. Vi tar det för självklart att vi får tycka vad vi vill, att uttrycka sig hur vi vill utan att ta hänsyn till andra människors värde, det var inte meningen med de demokratiska rättigheterna utan att alla skulle ha lika värde och i det allmänna valet uttrycka vår vilja för vem och vilka värderingar som ska påverka min vardag, men med respekt för andras åsikter och vägval. Idag på julafton finns det anledning till eftertanke och betraktelser över tillvaron och hur vi använder vår demokratiska rättighet och uttalar oss om hur vi är mot varandra. Vår demokrati är värd att värna varje dag.

Socialdemokraterna i Luleå önskar alla en riktigt God Jul