Luleå (S) Julkalender 23 dec 2019

Ett Norrbotten för dig, med fler digitala lösningar
Oavsett vem du är eller var du bor ska du ha tillgång till en bra vård. Vården ska ges efter behov. Det vill säga, den som behöver vården mest ska också få den först. Det ska inte finnas gräddfiler för de som kan betala för sig.

Utvecklingen med den ökade psykiska ohälsan hos såväl barn och unga som vuxna måste brytas. Det är ett arbete som kräver en bred samverkan mellan regionen, kommunerna och inte minst civilsamhället. Tillsammans kan vi bryta utvecklingen men det kommer att krävas att vi gemensamt kavlar upp ärmarna och prioriterar att stärka och förbättra den psykiska hälsan hos länets invånare. Samverkan, flexibilitet och anpassning till förändrade och nya behov är en nyckel för att möta dagens och morgondagens behov.

Vi socialdemokrater vill prioritera den nära vården. Tillgängligheten måste öka, digitaliseringen bli ett verktyg som underlättar och kontakten med vården samma dag du söker den måste bli en självklarhet. Idag är det inte så och det behöver vi ändra på. Resurser kommer att behöva flytta från sjukhusen till hälsocentralerna och från hälsocentralerna till det egna hemmet, kedjan måste hålla ihop.

Så tycker inte dagens regionledning och avslår vårt förslag till satsning på fler digitala lösningar och digital hälsocentral som vi skrev i vår motion under hösten 2019.