Luleå (S) Julkalender 15 dec 2019

Seniorveckan
Årets upplaga av seniorveckan, gick av stapeln den 7-11 oktober. Det var en vecka fylld med aktiviteter för dig som är senior, funktionshindrad, anhörig eller dagledig.
– Den här veckan bjuder vi på massor med både roliga och nyttiga aktiviteter, bland annat dans, modevisning, drop-in-massage, körsång, tipsrundor samt information om allt det vi kan erbjuda våra äldre och funktionshindrade inom Luleå kommun, säger Fredrik Hansson, socialnämndens ordförande.
Alla aktiviteter är kostnadsfria under hela veckan. På tisdag 8 oktober var det invigning av seniorveckan på Fyren, Lulsundsgatan 42. Men veckan tjuvstartade under måndagen, den så kallade Anhörigdagen, med en föreläsning om äldres psykiska hälsa.

Tidigare under veckan har besökarna till exempel fått lära sig mer om hur man skyddar sig från brand i bostaden där räddningstjänsten berättade och kom med tips.
På onsdag delar Malin Strand, folkhälsostrateg på Region Norrbotten, med sig av sina kunskaper om matens betydelse för hälsan.

På torsdag föreläser polis Mats Ekman om bedrägerier mot äldre och hur man kan skydda sig. På fredag förklarar tandläkare Annika Lindqvist varför en god munhygien har så stor betydelse för livskvalitet, självkänslan och det sociala livet. Och det är bara några punkter i Seniorveckans fullspäckade program.