LLT får topplacering av kunderna

Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam kvalitets- och attitydundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. För ett par veckor sedan släpptes undersökningen för 2020. Återigen placerar sig LLT i topp med Sveriges näst nöjdaste kunder i hela Sverige. Ett förtroende vi behöver fortsätta ta tillvara och utveckla.

Trots ett pandemiår med uppmaningar att inte åka med kollektivtrafiken, krav på munskydd under peaktider och intäktsbortfall är förtroendet för kollektivtrafiken fortsatt högt. LLT:s placering visar att luleborna har ett starkt förtroende för hur vi hanterat pandemin, de som behöver åka med oss ska känna sig trygga att göra det vilket mätningen visar.

Det vi ser fram emot nu är att få börja arbeta med att utveckla tätortstrafiken. I det nya avtalet med Luleå kommun ingår möjligheten till tilläggsavtal och det behövs. Det nuvarande linjenätet är från 2003 och Luleå har vuxit sen dess vilket innebär att om vi, efter pandemin, ska kunna locka tillbaka resenärer och öka resandet måste vi också utveckla produkten.

Vi gläds med våra nöjda resenärer, sen är vi inte nöjda med det, allt går att utveckla och förbättra.

Ett viktigt steg är den klimatomställning bolaget inlett på uppdrag av kommunfullmäktige, fram till 2030 ska vi vara fossilfria. Omställningen till biogas och el är en förutsättning för att få ned kommunens koldioxidutsläpp och en bättre luftkvalitet i centrum.

Nils Harnesk, ordförande Luleå Lokaltrafik AB.