Kyrkan – viktigt val 17 september 2017

Birgit Jonsson ”Kyrkans värdegrund och människosyn överensstämmer med det jag tror på och vill arbeta för.”

Svenska kyrkan är ett starkt varumärke och Sveriges i särklass största medlemsorganisation med sina 6,1 miljoner medlemmar. Drygt 70% av oss här uppe i Luleå stift, Norrbotten och Västerbotten, är medlemmar i Svenska kyrkan.

Samhället byggs av människor, för människor. Detta är en central tanke inom socialdemokratin. Det samhälle som vi tillsammans bygger måste också präglas av vissa grundläggande värderingar. Vi Socialdemokrater verkar för att solidaritet, jämställdhet och jämlikhet skall känneteckna Svenska Kyrkans verksamhet.

I samhället finns en förväntan på Svenska kyrkan och en stor möjlighet att samverka med andra organisationer. Verksamhetsområdena behöver utökas, utvecklas och följa med tiden. Det finns ett spännande handlingsutrymme och en potential att göra storverk tillsammans med andra samhällsaktörer för att kyrkan ska bli viktigare för fler. Socialdemokraterna vill använda den potentialen för ett bättre samhälle – ett bättre Luleå – för oss alla som bor här.

I Luleå finns det tre församlingar: Luleå Domkyrkoförsamling, Nederluleå församling och Råneå församling. Våra kandidater har olika livs- och arbetslivserfarenheter. Socialdemokraterna i Luleå har varvade listor; alltså varannan kvinna varannan man . Vi har 58 kandidater till Kyrkofullmäktigevalet, en av våra kandidater till Kyrkofullmäktige i Luleå Domkyrkoförsamling är: Birgit Jonsson ”Kyrkans värdegrund och människosyn överensstämmer med det jag tror på och vill arbeta för”