Kreativ landsbygdspolitik

Läste i dagens tidning (18/11) en krönika skriven av Susann Jonsson och måste kommentera ett påstående om att det finns noll servicepunkter i Luleå kommun.
Luleå var tidigt ute med att etablera en servicepunkt. Medborgarkontoret i Råneå öppnade i mitten av Juni 1997. Den 14 juni invigdes Medborgarkontoret.

Medborgarkontoret har varit och är en viktig mötespunkt i Råneå. Här har flera myndigheter och verksamheter som Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Barn- och utbildningsförvaltningen varit placerade.

Datorerna med tillgång till internet blev en naturlig mötesplats för många av de nyanlända Råneåborna. Personalen på medborgarkontoret har varit och är behjälpliga i allt från kontakter med myndigheter till information om vad som händer i Råneå och i Luleå kommun.

Luleå Business Region, kommunens näringslivsbolag driver ett projekt, Land möter stad 2.0, i Råneå. Projektansvarig resurs har sin placering i Råneå, i medborgarkontoret. Projektet riktar sig till befintliga företag i Råneå med kringliggande byar men också till verksamheter som kan vara lämpliga för nya etableringar. I Råneå finns även delar av kommunstaben, strateger och lönecenter.

Luleå kommun fortsätter att utveckla mötespunkten, Medborgarkontoret i Råneå. I samma fastighet finns sedan många år biblioteket, som är både folkbibliotek och skolbibliotek. Här planeras för ”meröppet bibliotek”, vilket innebär att du som låntagare kan låna böcker även när biblioteket har stängt.

Medborgarkontoret i Råneå har tillsammans med kommunstabens samhällsutvecklingsenhet fått i uppdrag att utreda möjligheten att använda Råneåskolans aula som en digital mötesplats. Syftet är att skolan skall kunna använda utrustningen i ett lärande för elever och kompetensutveckling för lärare.
Det möjliggör för skolan att verksamhet att vidareutveckla skapaintresse för entreprenöriellt lärande i digital miljö. En digital mötesplats i Råneåskolans aula ger även möjligheter för föreningar att bedriva kulturella aktiviteter.

Nu återstår Sörbyarna. Även där tycker vi socialdemokrater att det ska finnas en mötespunkt, medborgarkontor liknade det i Råneå.

Anja Johansson

ordförande Landsbygdsrådet