Kollektivtrafiken är en viktig del av samhällsbygget

Kollektivtrafiken i Luleå är en av de bästa i landet. År efter år ligger Luleå Lokaltrafik AB (LLT) i topp i Sverige med de nöjdaste kunderna och bästa servicen. Vi är för många medborgare det enda sättet för att ta sig till jobbet, skolan, fritidsaktiviteter, konserter, idrottsevenemang, shopping och andra viktiga händelser i lulebornas vardag. De röda bussarna tas nog för självklara av många men det är tack vare att vi Socialdemokrater under många år satsat målmedvetet på en utbyggnad av kollektivtrafiken.

De senaste förarna som rekryterades var samtliga utrikesfödda. Idag finns mer än 35 nationaliteter inom företaget, medarbetarna känner en stor yrkesstolthet och det interna samarbetet funkar bra. Arbete är den enskilt viktigaste faktorn till en fungerande integration vilket gör LLT till ett föredöme i kommunen och företaget till en viktig del i vår integrationspolitik.

Vårt parti har genom ägardirektivet gett ett tydligt uppdrag om att bolaget ska vara fossilfritt till 2030. I bolagets styrelse har vi fattat beslutet om att vi senast 2030 ska ha en bussflotta som är till minst 50% eldriven och resterande del ska framföras på biodrivmedel, sannolikt biogas då detta produceras av Lumire. Redan 2022 kommer bolaget investera i nya el- och biogasbussar och fasa ut de fossildrivna.

Vårt förslag till strategisk plan och budget innebär en ökad ram till kollektivtrafiken, både i tätorten och på landsbygden. Det nya tjänsteavtalet med LLT garanterar nivån för tätortstrafiken de kommande åtta åren. Under 2021 kommer vi dessutom inte att genomföra någon prishöjning på grund av Covid-19. De som åker buss nu är i hög utsträckning de som saknar alternativ, det vore i det läget skadligt för jämlikhet och resande att höja biljettpriset.

Vi står även till förfogande för ett breddat uppdrag utanför tätorten, i det syftet för vi nu en spännande dialog med Länstrafiken som sannolikt innebär att våra röda bussar inom en nära framtid kommer att synas utanför staden.

Vid vårt senaste styrelsemöte beslutade vi att avskaffa företagets privata sjukförsäkring. Den kostade drygt 170 000 kr per år och nyttjades bara av ett fåtal. Att vi stänger dörren till denna typ av försäkringslösningar, som innebär att man kan köpa sig förbi vårdkön, stämmer även väl överens med vårt partis värderingar.

LLT är avslutningsvis, tillsammans med övriga kommunala bolag, en viktig möjliggörare av kultur, idrott och föreningsverksamhet. Vi sponsrar det breda föreningslivet, under 2020 bl.a. Luleå handikappidrottsförening, Astma- och Allergiföreningen i Luleå, Luleå Pingisförening och läxhjälp via Unga Örnar. Vi finansierar även transporten av alla 5-åringar inom bolagets verksamhetsområde till julkalendern i stadsparken som anordnats av Teater Scratch i 25 år. Vi har varit med från start och kommer fortsätta även kommande år, när Covid-19 är besegrat.

Nils Harnesk, ordförande LLT AB