Kaoset är oroande för hamnen

Den 1 januari 2014 blev Luleå hamn ett kommunalt bolag. Bolaget har under de fyra åren genomfört effektiviseringar och utvecklat för sjötransporterna i norr. Vi har haft ett stort stöd i vårt arbete från alla inblandade parter, men nu gör kaoset i politiken mig orolig. Hur kommer den nya regering se ut och agera, hur ser nya regionledningen på sjöfarten i norr och kommer vi att få samma stöd från kommunfullmäktige? Det som känns bra trots allt är den tekniska samverkan med moderaterna.

Vi har lagt ut Viktoriahamnen på koncession. Istället för flera entreprenörer i hamnen kan kunderna nu vända sig till en, vilket medfört en effektivare lastning och lossning, mindre väntetid och billigare för kunden. Vi har investerat i en ny bogserbåt. Den nya båten ”Vilja” kommer att levereras från Spanien i maj 2019. Den är utrustad med hybriddrift och är stark nog att bryta Bottenvikens tjocka is. Hybriddriften är vald för att vi vill leva upp till Luleå kommuns miljöpolicy. Båten är sjösatt och har fått internationell uppmärksamhet. Vilja är världens starkaste hybrid bogserbåt.

Vi har också installerat fjärrvärme till våra bogserbåtar för att slippa använda dieseldrift för uppvärmning under vinterhalvåret. En viktigt investering även den för miljön. Nu förbereder vi landel för inkommande fartyg. Dessutom har vi under dessa fyra år arbetat med projektet Malmporten för att möjliggöra Luleå hamns fortlevnad. Farleden in till Luleå hamn blir allt grundare och fartygen allt större. Detta medför att många fartyg får läktras ute till havs, vilket fördyrar transporterna.

Malmporten är som ni vet ett muddringsprojekt och en nybyggnad av djupkajer. Trafikverket, Sjöfartsverket, Luleå kommun och Luleå hamn har tillsammans med industrin drivit projektet framåt i flera etapper, med stöd av bland annat EU. Det har exempelvis handlat om att få en miljödom och att få med projektet i regeringens infrastrukturplan. Vi har hållit EU uppdaterad om projektet för att erhålla EU-bidrag, men trots ett gediget arbete återstår en hel del innan projektet är i ”hamn”.

Kaoset i politiken gör mig orolig för utan politisk stöd är det svårt att slutföra projektet. Hur kommer den nya regeringen prioritera i infrastrukturplanen? Kommer det nya regionledningen stödja projektet – sjukvårdspartiet har talat om att det blir stora besparingar inom det regionala utvecklingsarbete? Det som känns bra är i alla fall S-uppgörelsen med M, eftersom M sedan tidigare suttit i bolagsstyrelsen och drivit projektet Malmporten på ett utmärkt sätt tillsammans med S.

Ett är i alla fall säkert jag lovar göra mitt bästa för att förverkliga Malmporten, men enbart min vilja räcker tyvärr inte även om den också är stark – politiskt stöd måste också till.

Birgitta Ahlqvist, ordförande Luleå Hamn AB

Artikeln är också publicerad i NSD 2018-10-17