Internationella kvinnodagen idag!

Sverige är ett av världens mest jämställda länder men vi har mycket kvar att göra. Tillsammans skapar vi ett jämställt samhälle med en feministisk politik som gör skillnad på riktigt.

Det blir kostnadsfria arbetskläder för anställda i hemtjänsten. Vi socialdemokrater ger idag ett vallöfte att anställda i vård och äldreomsorg, inklusive hemtjänst, ska få arbets­kläder som tillhandahålls av arbetsgivaren och utan kostnad för den enskilde arbets­tagaren. Det här är beslutat sedan tidigare i Luleå, nu blir det verklighet i resten av landet. Luleå kommun är föregångare. Fackförbundet Kommunal har drivit på. Förslaget berör ca 100 000 anställda. En viktig fråga för jämställdheten!

Statsminister Stefan Löfven har idag  utsett Lena Hallengren till ny jämställdhetsminister. Det är regeringscomeback för riksdagsledamoten då företrädaren Åsa Regnér lämnar för ett jobb på FN. Mer om utnämningen hittar du här.