Göra sin röst hörd

Att få förtroendeuppdrag som ung socialdemokrat är en garanti för att arbetarrörelsen ska kunna fortsätta på sin inslagna väg som våra företrädare kämpat och slitit för i årtionden.

Det är kul att få vara med att tycka till, att kunna påverka sin vardag och göra det som en själv tycker är bäst för samhället. Det är inte alltid lätt att hålla på med politik, men det är viktigt att vi unga får vara med och göra vår röst hörd. För saker förändras, ungdomar har idag andra hjärtefrågor än vad tidigare generationen haft när de var unga.

Med det sagt så är det extra kul att vi båda fått förtroendet att hålla varsitt första maj-tal.
Vi pratade om hur EU kan bli så pass mycket mer än bara en union för storbanker och de redan välställda. Vi pratade även om den stora klimatkrisen. Idag står 100 stora företag för 70% av världens alla utsläpp. Klimatpolitiken behöver vara klassmedveten. För det är inte den enskilda individen som släpper ut mest, utan storföretagen. Det är hos dem som klimatskulden ska ligga.

Vi tog även upp hur Januariavtalet med Centern och Liberalerna krävde kompromisser. Men alternativet, en högerregering beroende av stöd från Jimmie Åkesson, hade varit värre. Det finns bra saker i överenskommelsen som satsningar på kommuner och landsting, på klimatpolitiken och på infrastruktur och bostäder. Men samtidigt fortsätter den orättvisa fördelningspolitiken. Av sex miljarder i skattesänkningar går fem miljarder till landets rikaste, arbetsförmedlingen ska privatisera och vår anställningstrygghet hotas.
Det här är saker som påverkar oss unga, och det är just därför som vi måste kraftsamla oss för en rödare socialdemokrati. För vi är starkare tillsammans!

Tomas Aronson Ylipää                                                                                                                                          Alma Hedmark
Ordförande LO-facken, Luleå                                                                                                                              Ordförande SSU Luleå