Gå och rösta den 26 maj till EU-parlamentet!

Det finns två viktiga argument varför det är så viktigt.
Det första argumentet är:
Ca 70% av de beslut som kommunen och regionen ska ta är redan på förhand reglerade av EU. Enligt EUs fördrag måste vi följa vissa direktiv och riktlinjer, som medlemsstat. Det här gör att det är viktigt vilka personer och vilken politik vi röstar fram för i EUparlamentet. Alltså vilka personer vi utser att representera oss i Bryssel och som ska besluta om dessa direktiv och riktlinjer är avgörande. De kommer nämligen även att påverka de beslut som ska tas i kommun och regionen.

Det andra argumentet är:
De högerextrema gruppernas inflytande ökar oroväckande i Europa och de hotar demokratin, jämlikheten och jämställdheten. Dessa grupper vill inte att alla ska ta del av ett demokratiskt styre. De vill avskaffa demokratin, stänga gränserna och de gör skillnad på tro, etnicitet och hudfärg. Vi ska komma ihåg att Hitler röstades fram av folket i en demokrati. Passivitet, att inte gå och rösta kan bidrag till att antidemokratiska krafter vi inte vill ha får makten. Se vad som händer i Polen, Ungern, Grekland och Italien.

Din röst kan avgöra EUs framtid.
Birgitta Ahlqvist