En fantastisk utveckling

Bra vård i Norrbotten – inget är viktigare än att familjen får vara frisk. Trygghet är att det finns bra sjukvård nära när ett barn trillar illa på skridskobanan och får hjärnskakning, när äldre behöver få såren omlagda eller hjälp med recept och mediciner. En vård som är lika bra oavsett vem du är, var du bor är – den svenska modellen.

Jag har under min tid som förtroendevald politiker i Norrbotten varit med om en fantastisk utveckling. Det som tidigare var en omöjlighet är en möjlighet idag. Regeringens satsningar i budgeten är bra för oss i Norrbotten. Förlossningsvården får ett tillskott med 22,4 miljoner kronor och övriga sjukvården stärks samtidigt med 92,4 miljoner kronor. 49 200 pensionärer i vårt län får sin skatt sänkt nästa år. 30 200 barnfamiljer får höjt barnbidrag.

Vi står inför oändliga möjligheter att utveckla vården. Det finns en innovationskraft
med många förbättringsförslag som behöver uppmuntras, blomma och få vingar. Den största kraften jag möter finns hos patienter, anhöriga och brukarorganisationerna. För att nå framgång och utveckla vårdmetoderna kommer det vara angeläget att utveckla och stärka patientinflytandet. Som privatperson, regionanställd, kommunanställd, företagare eller forskare i Norrbotten kan du som har idéer få hjälp via idéplats.se med att utveckla hälso- och sjukvården i vårt län.

Den vård du behöver ofta ska finnas på bra och tillgängliga hälsocentraler. Vård som i dag finns på sjukhus behöver flyttas närmare människor: till hälsocentraler, närakuter och i vissa fall i människors hem. Tänk tvärtom; vi ska vårda de friska så de inte blir sjuka. Förebygga.

Vi socialdemokrater är garanten för jämlikhet och rättvisa. Vi tar ansvar, vi är den kraft som står i opposition mot orättvisor och ojämlikhet i alla lägen. Norrbottningarna ska få vård efter behov – inte plånbok. Den med störst behov går först. Den offentligt finansierade vården ska vara så bra och tillgänglig att tilläggsförsäkringar blir överflödiga.
De utmaningar som vi ser inom dagens sjukvård bottnar i problem med att utbilda, rekrytera och behålla personal med rätt kompetens. Bemanningen behöver öka, medarbetarna ska få växa och ges tid och utrymme för kompetensutveckling i en verksamhet som har patientens fokus inte enbart sätter patienten i fokus.

Anders Öberg
Regionråd, Socialdemokraterna