Den 14-15 juni samlas vi på Luleå Pride

Den 14-15 juni firar vi återigen den mångfald som innebär att människor får leva sina liv som den de är.
Vi manifesterar att det är självklart att alla människor ska få älska den de vill, klä sig som de vill och identifiera sig själva, sitt könsuttryck och sin könsidentitet precis som de vill.

Att vi socialdemokrater står för alla människors lika värde kommer förmodligen inte som en överraskning för någon – trots det finns det en hel del vardagliga svårigheter för den som identifierar sig som exempelvis homosexuell, bisexuell eller transperson, även i vårt eget parti.
Att få sin sexualitet eller sitt val av livspartner ifrågasatt kan aldrig vara ok.
Varken inom vårt parti eller i samhället i stort, inte minst här i vår hemkommun Luleå.
Inför EU-valet den 26:e maj krävde vi Socialdemokrater att alla äktenskap, även samkönade äktenskap samt registrerade partnerskap, som ingåtts i ett EU-land ska erkännas inom hela EU. Samkönade pars fria rörlighet måste möjliggöras i praktiken.
EU:s fria rörlighet ska självfallet inte bero på vilken sexuell läggning en har – HBTQ+-personer ska kunna röra sig, flytta och söka arbete inom hela Europa utan att förlora sina rättigheter.
Rätten till respekt för privatliv och familjeliv är en grundläggande rättighet som fastställs i artikel 8 i Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

Den 14-15 juni samlas vi på Luleå Pride för att manifestera vår tolkning av EU:s fria rörlighet och en ny könstillhörighetslag. Men också för att fortsätta diskussionen om hur Luleå ska fortsätta vara en kommun där alla – inte bara de straighta och normativa – ska hitta sin plats i samhällsbygget och känna sig trygga och ”hemma” här. Vi kommer att diskutera HBTQ+-frågor i stort som smått, vi kommer att lära oss mer på de seminarier som arrangerar och vi ska förstås tillsammans njuta av den folkfest som inte minst Pride-paraden blivit.
Bakom HBT-Socialdemokraters vackra banderoll samlas vi som vill manifestera var vi står i en av de mest basala frågor alla människor behöver få svar på – den om att just jag får vara just den jag är.

/Lena Edenbrink, ordförande för HBT-S Norrbotten