Debattartikel Anders Öberg och Yvonne Stålnacke

NSD idag. Debattartikel Anders Öberg och Yvonne Stålnacke, Socialdemokraterna Luleå, ordförande och vice ordförande – om modiga människor, Luleå Pride och Kyrkovalet:

”De mörka krafterna ska inte ges utrymme – alla ska känna sig välkomna och värdefulla

Äntligen, så kom den då, den efterlängtade sommaren till Luleå och Norrbotten. Ett lika säkert tecken som att sommaren kommer är Pride Luleå. I år är det sjätte året i rad som Pride Luleå anordnas.

Vi är stolta att denna viktiga händelse återkommer varje år i Luleå. Det startades av modiga människor och har växt i omfattning och fått ökad uppmärksamhet tack vare ännu fler modiga människor och är nu en av de större Pride festivalerna i vårt land.

Det är valår i år. Den 17 september sker Kyrkovalet. Om tre månader har alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och fyllt 16 år möjlighet att rösta. Svenska kyrkan är ett starkt varumärke med drygt 6 miljoner medlemmar och Sveriges i särklass största medlemsorganisation.

I Luleå finns det tre församlingar: Luleå Domkyrkoförsamling, Nederluleå församling och Råneå församling. Ett 60-tal kandidater finns på våra listor.

Inför Kyrkovalet ökar tonläget hos våra kyrkopolitiska motståndare, de vill påskina att våra kandidater, alltså socialdemokrater, inte är riktigt lika goda kyrkopolitiker som andra, som valts från så kallade politiskt obundna listor. Det där är struntprat. Vårt valsystem handlar om demokrati och om representation – representativ demokrati. Vad är det för fel med det? Vi är tydliga, det handlar om att kyrkans drygt 6 miljoner medlemmar ska ges insyn och makt i kyrkan. Demokrati.
Vi socialdemokrater vill att Svenska kyrkan ska stå på människans sida. Samhället byggs av människor, för människor. Det är den centrala tanken inom socialdemokratin.
Det samhälle som vi tillsammans bygger måste också präglas av vissa grundläggande värderingar. Vi socialdemokrater verkar för att solidaritet, jämställdhet och jämlikhet skall känneteckna Svenska kyrkans verksamhet.

Vad menar vi? Låt oss gå tillbaka till Pride Luleå.
Vi Socialdemokrater står upp för HBTQ-personers rätt, vi vill motarbeta alla former av kvinnoprästmotstånd, vi säger ifrån när människovärdet kränks.

De mörka krafterna ska inte ges utrymme. Kyrkan ska utveckla arbetet till stöd för nyanlända och vara en tydlig röst för medmänsklighet. Ständigt måste kampen mot islamofobi och antisemitism tas. Svenska kyrkan ska vara en öppen och demokratisk folkkyrka som står upp mot rasism och religionsförtryck.

Vi vil att kyrkans lokaler ska tas tillvara för det lokala samhället och att kyrkan tar initiativ till samverkan med andra samhällsaktörer i byar och stadsdelar.

Alla ska känna sig välkomna och värdefulla i kyrkan, all verksamhet ska ha ett inkluderande perspektiv.
Vi socialdemokrater vill vara en fortsatt stark röst för allas lika rätt och värde.”