Arbetarrörelsens högtidsdag!

I de väldigt speciella och utmanande tider vi lever i nu testas vår solidaritet, vår rätt till trygg arbetsmiljö och våra gemensamma trygghetssystem.
Solidariteten finns där. Vi värnar om varandra och det måste inte till påtvingad karantän för att vi ska inse att myndigheters rekommendationer handlar om att värna, stötta och skydda de mest utsatta.

Däremot, är det uppenbart, att vi efter pandemin måste prata om våra gemensamma trygghetssystem. Vad har åratal av liberala marknadsexperiment gjort med vår välfärd och trygghet? Då både på och utanför arbetsplatserna. Är det möjligt att både avreglera, minska skatteunderlaget och samtidigt kunna garantera trygghet och skydd åt alla?

Är det möjligt att urholka försäkringssystemen och arbetsrätten och ändå ha ett samhälle där människor känner mod, framtidstro och delaktighet?
Frågan är såklart retorisk. Det handlar om politiska vägval. Socialdemokraternas vägval handlar om att kunna trygga en god välfärd åt alla, stärka försäkringssystemen och bidra till en arbetsmarknad där jämvikt råder mellan arbetsgivare och arbetstagare.

För att det ska kunna göras ännu mer och ännu snabbare krävs att fler röstar på det Socialdemokratiska arbetarepartiet. Plus att partiet sedan också bedriver just politik för ökad jämlikhet och trygghet.

Från Socialdemokraterna och LO-facken är vi glada över att det här är vad debatten handlar om just nu. Det gemensamma samhällskontraktet, jämlikhet och fördelningen av resurser.
Det känns tryggt att det i den här stormen ha en statsminister som lyssnar på både LO och näringslivet. När brister och behov uppstår adresseras de snabbt och förtroendeingivande.

Arbetarrörelsens högtidsdag är viktigare än någonsin. Vi ställer inte in, vi ställer om. Att det inte går att genomföra firandet på traditionellt sätt har gjort att nya möjligheter uppstått. Därför firar vi i år ett digitalt första maj. Ett första maj som precis som vanligt ska handla om solidaritet, jämlikhet och allas lika värde.

Låt oss avsluta med Olof Palmes både bevingade och hoppingivande ord.

”Samhället är människans verk, när något är fel kan vi ändra på det”

Anders Öberg Socialdemokraterna Luleå                                                                        Tomas Aronson Yllipä LO-facken Luleå